Over Honda
 

StartpaginaDeze clubinformatiefotoboekdownloadsleden loginforumOver HondaLinks

Over Honda

Honda, The Power Of Dreams bron: Honda Nederland

Zoekt u een auto voor het hele gezin? Een milieuvriendelijke auto? Of een representatieve zakenauto? Er is een Honda voor iedereen. Of u nu een MPV, SUV, hybride auto, stationcar of cabrio wilt, Honda heeft het allemaal. Ontdek wat Honda auto's u te bieden hebben. Honda auto's: voor elk wat wils.

Soichiro Honda
Soichiro Honda begon zijn carriëre als kostschoolleerling bij
Tokyo Art Shokai, een topgarage voor automobielen,
motorfietsen en raceauto's. In 1928 begon hij een filiaal van
Art Shokai in Hamamatsu. Omdat hij zich niet beperkte tot de
gangbare reparaties maar zich veel bezig hield met allerhande
uitvindingen, werd Honda al snelde 'Edison van Hamamatsu'
genoemd.

In de dertiger jaren wisselde Honda werk en opleiding af.
Hij deed kennis op van metaalbewerking, productietechnieken
en het kalibreren van machines. Het maakte Soichiro Honda tot
producent, zakenman en ook autoracer. Maar het meest was hij
een dromer. Hij droomde van een betere manier om een
betaalbaar transportmiddel te maken voor gewone mensen.


Soichiro Honda, Oprichter Honda Motor Co.

Motorfietsen
In 1948 richtte Soichiro Honda het bedrijf op dat zijn naam draagt. In een boerenschuur in Hamamatsu bouwde hij fietsen om tot motorfietsen. Een jaar later verwezenlijkte hij z'n droom voor een betaalbaar transportmiddel. Hij bouwde Honda's eerste echte motorfiets, de Dream type-D. Het bedrijf was daarnaast een tijdje licentiehouder van Harley-Davidson motorfietsen.

Midden jaren vijftig was Honda de eerste van vele Japanse bedrijven die de Europese en Amerikaanse markt zouden benaderen. Aanvankelijk exporteerde Honda lichte, maar later ook zeer zware motorfietsen. In 1959 introduceerde Honda in Amsterdam de eerste Japanse motorfiets, de 250 cc C72 Dream. Ook nu nog vormen motorfietsen voor Honda een belangrijke bron van inkomsten.


Auto's
Honda's autohistorie begon op de Tokyo Motor Show in 1962. Daar toonde de fabrikant een klein sportwagentje, de S360. Het volgende jaar liepen de eerste T360 bedrijfs- wagens en S500 sportwagens van de band. Op basis van de S-serie verschenen ook sedans, de zogeheten N-serie. Hoewel de S- en N-series leuke, vlotte wagens bevatten, sloegen de auto's buiten Japan niet erg aan.


De S500 sportwagen

Het grote succes voor Honda kwam pas in 1972.
Toen startte de verkoop, tegen een concurrerende prijs,
van de compacte, voorwielaangedreven Honda Civic.

De Civic is nu, ruim 35 jaar en acht generaties verder,
nog steeds een van de grote steunpilaren onder de
Honda verkoop. De huidige Civic is, met satellietnavigatie,
zes versnellingen en automatische vergrendeling,
een stuk luxueuzer dan de basic Civic uit 1972.

Ook de latere generaties Honda Accord zijn luxer en groter
ten opzichte van de eerste uit 1976. De Accord is een populair
model, zowel bij ons als in Amerika.

Tussen 1982 en 1997 was de Honda Accord onafgebroken de best verkopende auto in de Verenigde Staten.
Het was ook de eerste Honda auto die in de VS werd geproduceerd (vanaf 1982).

Pioneer
Honda is de pionier onder de Japanse autofabrikanten. Het merk brengt vaak als eerste nieuwe technologieën uit. Een voorbeeld is de ontwikkeling van het eerste navigatie- systeem ter wereld, in 1983. Het analoge systeem werkte met een versnellingsmeter, omdat GPS in die tijd nog niet bestond. Veel eer legde Honda enige jaren geleden in zijn zelf ontwikkelde 2,2-liter Common Rail turbodiesel motor.

In het ontwikkelingsproces schuwt Honda niet de confrontatie met de beste merken. Zo omschreef Gordon Murray, ontwerper van meerdere Formule 1-auto's en van de superauto McLaren F1, de Honda sportwagen NSX als veel beter dan alle Ferrari's uit die tijd: ìDe NSX was een katalysator, een auto die veranderingen heeft bewerkstelligd; de NSX gaf de gevestigde orde een schop.î

Met de NSX ('New Sportscar eXperimental' ofwel 'Nieuwe experimentele sportauto') zocht Honda een perfecte balans tussen kracht en betrouwbaarheid. Hiertoe werden Formule 1-racers Satoru Nakajima, Ayrton Senna en Bobby Rahal betrokken bij de ontwikkeling.

In 1998 vierde het bedrijf de vijftigste verjaardag. Voor deze gelegenheid bracht Honda in beperkte oplage de S2000 roadster uit. Deze deelde geen enkel onderdeel met andere Honda auto's, maar was een grote show van de technologische kennis die Honda in huis had. De S2000 werd op de Autosalon van Geneve 1999 uitgeroepen tot Cabrio van het Jaar.

Lijnen en modellen
Honda was het eerste Japanse automerk dat een aparte luxelijn op de markt bracht. Vanaf 1986 verschenen auto's -op sommige markten onder de naam Acura- die sportiever en luxueuzer waren en meer motorkracht hadden dan de overige Honda's. Het eerste model was de Honda Legend, een grotere sedan of coupé met een 2,5-liter motor die ruim 150 pk produceerde.

De Legend werd smalend ontvangen door Europese merken, maar is inmiddels het vlaggenschip van de Honda vloot. De nieuwste versie is voorzien van alle denkbare technische hoogstandjes. Het huidige Honda aanbod bevat nog steeds de Accord en S2000. Van de Accord is inmiddels een Tourer verschenen.

Ook zijn er de bestseller Honda Jazz (een hatchback), de CR-V (SUV) en de FR-V (MPV). De compacte Jazz, die in 2008 wederom de Autoweek Tevredenheids Trofee won, is eind dat jaar gefacelift. Er worden ook nieuwe versies van de NSX en Accord verwacht.

Van de Honda Civic is sinds 2000 ook een hybride sedan beschikbaar. De verkoop van dit milieuvriendelijkere type, met naast de benzinemotor een elektromotor, verdubbelde in 2007.

Toekomst
De Insight conceptauto (2008) doet er nog een schepje bovenop: Met een vernieuwd IMA-hybridesysteem zal het productiemodel van deze hybride aanzienlijk goedkoper worden. Daarnaast wil Honda in 2009 (nieuwe) hybride uitvoeringen brengen van de Civic en de Jazz en het hybride prototype CR-Z in productie nemen. Met de OSM conceptcar bestudeert het merk hoe een hybride auto ook mooi kan zijn.

Honda is daarnaast begonnen met de productie van een brandstofcelauto, de FCX Clarity sedan. Voorlopig zal de auto alleen nog maar in Japan en de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn. Er komt ook een hybride versie uit van de FCX Clarity. Verder heeft het concern zichzelf tot doel gesteld om 's werelds schoonste dieselmotor te ontwikkelen. Ten slotte wil het zijn auto's veiliger maken.

Honda groeit nog steeds. Per jaar bouwt het concern circa 3,6 miljoen auto's (2007). In markten als China en Zuid-Amerika stijgt de verkoop van Honda automobielen explosief; met meer dan dertig procent in 2007. Maar nog steeds blijft Noord-Amerika Honda's grootste afzetmarkt (1,7 miljoen in 2007). Naast autoproductie heeft Honda divisies voor motorfietsen, tuinmachines, industrie (aggregaten, waterpompen) en scheepvaart.

Foto: Race legende Ayrton Senna met Soichiro Honda







 




Advertentie