Over Honda
 

StartpaginaDeze clubinformatiefotoboekdownloadsleden loginforumOver HondaLinks

<< vorige pagina





Geschiedenis

De Honda S2000 is een roadster van automobielfabrikant Honda. De S2000 is in 1999 uitgebracht ter gelegenheid van de 50e verjaardag van Honda als uitstalraam van hun kennis. De auto deelt geen enkel onderdeel met een andere Honda en wordt in beperkte oplage van maximaal 12.000 stuks per jaar geproduceerd in Japan, vanaf 1999 in Tochigi samen met de NSX, sinds 2005 in Suzuka.

Omdat de motor volledig achter de vooras ligt kunnen we spreken over een sportwagen met middenmotor. De gewichtsverdeling op de beide assen is 50/50. De auto heeft achterwielaandrijving met een torsiedifferentieel (LSD - Limited Slip Differential) en heeft een close ratio 6 versnellingsbak. Deze versnellingsbak heeft de kortste schakelbewegingen van alle standaard auto's. Ook is de automatische softtop de snelste ter wereld met een open/toe snelheid van 6 seconden.
Dit is ongeveer even snel als de auto van 0-100km/h accelereert.

De S2000 is verkozen tot cabrio van het jaar in 1999 in Genève. Tevens is de 2L motor met codenaam F20C 5 jaar op rij verkozen tot "engine of the year" in de categorie tot 2L. De unieke atmosferische 2 liter 16 kleppen motor levert 241 PK wat neerkomt op een specifiek vermogen van 120 PK per liter, een wereldrecord onder atmosferische motoren. De versie die in Japan verkocht wordt beschikt over 250PK. Vanaf 2005 hebben de auto's voor de Amerikaanse markt een 2.2L versie gekregen die evenveel vermogen produceert maar iets meer koppel. De toerentalbegrenzer is door de verlengde slag teruggebracht tot 8300tpm, waar deze normaal pas bij 9000tpm in werking zou treden.

Het vermogen wordt geproduceerd mede dankzij het VTEC-systeem (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Dit systeem bevat 3 in plaats van 2 nokken per 2 inlaat/uitlaatkleppen. De 2 standaard nokken bedienen de kleppen (inlaat en uitlaat) tot ongeveer 6000 toeren waarna het VTEC systeem via oliedruk de 3e centrale nok met raceprofiel (wild cam) laat overnemen. Hierdoor gaan de kleppen vroeger open, gaan ze dieper open en blijven ze ook langer open waardoor er meer benzine/lucht mengsel in de cilinder kan. Dan laat de auto zijn ware aard zien waar pas een einde aan komt bij 9000tpm. De kleppen zouden pas gaan "zweven" en dus contact maken met de zuigers vanaf ca. 10.250tpm. Om deze toerentallen aan te kunnen zijn de cilinderwanden bvb met glasvezel versterkt (FRM - Fiber Reinforced Metal) en zijn de toleranties van de verschillende motorcomponenten ongeveer gelijk aan die van de racemotoren. Hierdoor zijn er geen balansassen nodig om de motor toch trillingsvrij te doen draaien. In het VTEC gebied (6000-9000tpm) produceert de motor ongeveer 100PK bijkomend vermogen. Het metaalachtige gehuil dat de motor dan laat horen doet onvermijdelijk denken aan de Formule 1.







 




Advertentie