honda s2000 aankooptips
 

StartpaginaDeze clubinformatiefotoboekdownloadsleden loginforumOver HondaLinks

<< vorige pagina





Aanschaffen van een S2000:

Bij de aanschaf van een 2e hands auto is het altijd zaak om goed op te letten.
Vaak wordt te vlug tot aankoop van een auto overgegaan,
zonder acht te nemen op een goede controle.
Gelukkig is een S2000 een hele goede en betrouwbare auto, toch zijn er een aantal punten
waar op gelet moet worden, hieronder wat zaken waar op gelet moet worden.

-
Ga nooit alleen. Neem bij voorkeur iemand mee die verstand heeft van b.v. plaatwerk en/of het technische gedeelte
-
Voel of de motor warm is. Als deze warm is kan er me gereden zijn, omdat dat anders bepaalde technische gebreken aan het licht komen,
-
Maak een ruime proefrit, mocht jezelf geen of voldoende technische kennis en/of rijervaring hebben, laat dan ook iemand anders rijden,
-
Zet na de rit de auto ook op een brug, kijk niet alleen onder de motorkap,
-
Als je twijfelt, ga dan ergens anders heen. Je kunt dan alles laten bezinken en rustiger overdenken, voordat je een beslissing neemt
-
Laat de auto evt. ANWB of DEKRA keuren,
-
Koop liever bij een BOVAG garage of Honda-dealer. Niet dat die beter zijn, maar je kunt terugvallen op een onpartijdige organisatie bij geschillen,
-
Laat alle reparatie’s, gebreken en afspraken op papier vastleggen,
-
Laat je niets wijsmaken over: zomerauto, boodschappenwagen, 2e auto van een gezin. Een verkoper staat er voor de omzet, niet voor jou!
-
Koop bijvoorkeur een standaard exemplaar dan een volledig getunde versie. De auto ziet er misschien aan de buitenzijde mooi uit of heeft geweldige extra’s. De problemen zit vaak verstopt en de ellende die je krijgt door slecht onderhoud is veel groter.

Enkele punt voor controle:

1.
Vraag naar de onderhoudsgeschiedenis van de auto. Een goed en regelmatig onderhouden S2000 zal veel minder problemen geven
2.
Bekijk of de onderdelen zoals spatborden, lampen, deuren mooi aansluiten op elkaar. Is dit niet zo, dan kan het een schadegeval zijn die slecht gemaakt is,
3.
Olie aan het carter, meestal zitten daar de boutjes van los,
4.
VTEC-tik, dit kan bij ieder VTEC-blok voorkomen. Het klinkt alsof er een stalen kogel door de motor danst. De kans is klein, maar met een VTEC-tik kan het blok nog lang meegaan. Het is eerder irritant dan dat het kwaad kan,
5.
Schakelen moet kort en makkelijk gaan. Een S2000 schakeld soepel en makkelijk,
is dit niet zo of komen er vreemde geluiden uit de bak dan is het oppassen.
6.
Rubber ashoezen bij de aandrijfassen. Zeker bij verlaagde exemplaren komt dit vlugger voor, omdat de assen onder een andere hoek komen te staan,
7.
Binnen de spatborden voelen kan er kan roest zitten. Vaak is die het gevolg van verkeerde ET-waarde van de velgen en een verlaging. Zeker aan de achterzijde. De rand aan de binnenzijde mag niet omgebogen zijn, dit betekend 99% roest,
8.
Onder bij de deuren zit een extra zwarte blok met een sleuf, deze moet normaal ingesleten zijn, anders hangt de deur niet recht of is de auto scheef. Deze blokjes zorgen ook voor extra stijfheid van de carrosserie,
9.
Binnen aan de voorzijde mag het ook niet naar paddo’s/schimmel stinken, dit kan duiden op lekkage via de voorruit of een oude opening in het schutbord voor bijvoorbeeld een audio installatie,

Standaard kwalen van een S2000:

-
Rubbers van auto en dak MOETEN goed zijn, deze zijn ECHT HEEL DUUR,
-
Ga met de auto rijden en luister goed naar vreemde geluiden in de aandrijflijn.
Afgetrapte autos kunnen problemen geven
-
De wangen van de stoelen hebben vaak in/uitstap schade, het leer kan zelfs gaan
scheuren, vaak zegt dit iets over de vorige eigenaar.
-
De eerste versies hebben nog een plastic achterruitje, vervangen door een glazen ruit kan alleen in combinatie met het hele dak en frame.
-
De achterremmen willen nog wel eens vast zitten. De auto moet vrij rollen als de handrem niet aangetrokken is.
-
Let bij de auto ook goed op schades. Kijk goed naar naden in de kofferbak, motorkap en op de dorpels bij geopende deuren. Ook op eventueel kleur verschil.
-
Voel aan de vloerbedekking in de auto en kijk of er waterkringen te zien zijn.
Meestal duid dit op een lekkage van het dak.
-
Kijk goed naar de spatbord randen, er rijden veel Duitse autos rond, opzich is dit geen probleem. Onze oosterburen plaatsen graag brede velgen/banden wat kan gaan aanlopen waardoor er roest kan onstaan.
-
Let op dat de goede bougies gemonteerd zijn, er moeten NGK PFR7G11S in zitten.
De nadruk ligt op de laatste "S", zitten er NGK bougies in zonder de S of hele ander
bougies dan is het raadzaam deze zeer spoedig te vervangen door de goede NGK's
Het merk Denso met het type: PK22PR-L11S mogen ook gemonteerd worden.
-
Oliesproeiers in Carter MOETEN zijn aangepast (1e serie)
(Bij Honda dealer na te vragen via chassisnummer)
-
Bij zacht vooruitrijden en weer achteruitrijden kan er een "bonk" in de aandrijflijn zitten.
Dit duid op speling in de aandrijfas of de centrale wielmoer zit te los.
Deze laatste kan verholpen worden door de moer vaste te zetten volgens nieuwe norm.
-
Rammelende aansluiting softtop (bij eerste serie te verhelpen door hardtop "vangers"
te plaatsen)
-
Controleer de softtop op slijtage en scheurtjes vanuit de binnenkant, komt er licht doorheen dan is de softop binnenkort aan vervanging toe.
-
Van de eerste modellen kan het zijn dat het differentieel "zingt" bij latere types is dit
probleem verholpen.

we hopen dat je wat aan de informatie hebt. Het zou jammer zijn dat je door een miskoop voor veel onkosten of andere
ellende komt te staan. De auto verdient het niet, het is een heerlijke auto om in te rijden.





 




Advertentie